Formula Student

A Formula Student világszerte, egyetemi és főiskolai csapatok számára megrendezett autóversenyek gyűjtőneve, amelyben a hallgatókból álló csapatok együléses versenyautó tervezésben és építésben mérik össze tudásukat. A küzdelem az autó megtervezésén és megépítésén túl, az autó köré felépített teljes üzleti koncepció kidolgozásából, prezentálásából, valamint a projekt működéséhez szükséges anyagi háttér biztosításából áll.

A versenysorozat az 1980-as években az Egyesült Államokban jött létre, napjainkban viszont már többek között az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban, Brazíliában, a csendes-óceáni régióban és 2010 óta Magyarországon is rendeznek futamokat.

Nem csupán a hallgatók, hanem a kapcsolódó iparágakban tevékenykedő cégek számára is hasznos a kezdeményezés; a Formula Student révén szorosabb kapcsolat alakulhat ki a munkáltatók és az egyetemekről kikerülő hallgatók között, akik már pályakezdőként is hasznosítható, naprakész ismereteket és tudást szereznek. Az egyetemi versenyek megbecsülését jelzi, hogy az angliai futamot Silverstone-ban, az olaszországi fordulót a Ferrari fioranói pályáján, míg a németországi viadalt a Hockenheimringen rendezik. Az elmúlt években a Formula Student pártfogói között megtalálható volt Ross Brawn, a Forma-1 sportszakmai igazgatója és Mario Theissen, a BMW Motorsport volt igazgatója is.

Versenyszámok

A futamok egy többnapos eseménysorozat keretében kerülnek megrendezésre, melynek első megmérettetése a gépátvétel. Ekkor ellenőrzik a bírák, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. A gépátvétel után következnek a „statikus” és “dinamikus” versenyszámok. A pontszám 40%-át a statikus versenyszámok adják, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60%-os súllyal szerepelnek a végelszámolásnál.

Dinamikus versenyszámok

A dinamikus számokban nyílik lehetőség a versenyautónak és pilótáknak a pályán történő megmérettetésére.

Gyorsulás

Főként a motor teljesítményéről és a hajtásláncról ad jellemzést az, hogy milyen gyorsító képességgel rendelkezik a jármű. A feladat egy 75 méter hosszú táv megtétele álló helyzetből indulva a lehető legrövidebb idő alatt. Minden versenyszámhoz tartozik egy szintidő, amelynél lassabb teljesítés esetén csak a minimális 3,5 pont jár.

Skid Pad

Az autó állandósult állapotbeli kanyarodási képességeit méri ez a szám, mely során egy 8-as alakú pályán kell mindkét irányban két kört megtenni. A versenyszám jó eredménnyel való teljesítéséhez szükséges a jó futómű, megfelelő geometriát biztosító kormánymű, alacsony súlypont és jó gumi.

Autocross

Egy rövid, max 1500 méteres pálya, amely maximum 80 m hosszú egyenesekből, állandó sugarú kanyarokból (max 25 m sugár), hajtű kanyarokból, 7,5–12 m bójaközű szlalomból, és egyéb elemekből áll. Ebben a számban már a jármű gyorsító és lassító képessége, illetve kanyarban való viselkedése egyaránt számít. Mivel a sebesség nem túl nagy, a kanyarok pedig kis sugarúak, az autónak minél dinamikusabban kell reagálnia a pilóta mozdulataira

Endurance

Az autó állóképességének és energiafogyasztásának vizsgálata az utolsó versenyszám, melynek során 22 km-t kell összesen a csapat két pilótájának teljesítenie. A pálya felépítése az autocross versenyéhez hasonló, ugyanazon elemekből épül fel, csupán a szlalom bóják távolsága nagyobb 2–5 méterrel. A szűk pályának köszönhetően az autók nem versenyeznek fej-fej mellett. A versenyszám kritikus része a pilótacsere idejére leállított motor vagy elektronika újraindítása.

Efficiency

Az Endurance versenyszám alatt összesen 22 km-t kell levezetnie a pilótáknak, így ebben az esetben erősen közrejátszik az autó állóképessége, illetve energiafogyasztása. Ez utóbbit az Efficiency versenyszám keretein belül pontozzák is olyan tekintetben, hogy a tempó és az energiafogyasztás függvényében melyik csapat tudja a leghatékonyabban teljesíteni a hosszútávú versenyszámot. Elektromos autók esetén az elhasznált energia mennyisége, és az endurance teljesítési ideje alapján számolják a pontszámot. Regeneratív fékezéskor termelt energia 0,9-es szorzóval számít és levonják az elhasznált energiából. Az Efficiency versenyszámra csak akkor kap pontot egy csapat, ha az Endurance versenyszámot teljesíteni tudja.

Statikus versenyszámok

A statikus versenyszámok sokfélesége a minden területre kiterjedő elméleti felkészültséget hivatott ellenőrizni. Így teszik a bírák próbára a csapat műszaki, gazdasági, üzleti felkészültségét.

Üzleti terv

Egy tízperces prezentációban kell bemutatni egy fiktív „virtuális vállalkozást”, melynek terméke a formula versenyautó. Az üzleti tervvel meg kell győzni a zsűrit, mint befektetőt, hogy a csapat által kínált terméket válassza. A prezentáció után a zsűri kérdéseket tesz fel, amelyre az adott válaszok fejében pontokat adnak.

Költségelemzés

Az előre elkészített költségelemzés során részletesen le kell írni, és számlákkal igazolni kell az alkatrészek beszerzési forrását, árát, továbbá a teljes gyártás költségét tételesen, alkatrészekre lebontva.

Műszaki tervezés

A tervezést összefoglaló műszaki dokumentációt, nem csak előzetesen kell a bírák számára elküldeni, hanem a helyszínen, az autó mellett lebonyolított, szóbeli beszélgetés is részét képezi a műszaki tervezésnek. A zsűri kérdéseivel a tervezés alaposságát, a tervezői döntések meghozatalának megfontoltságát firtatja.